5 tips när du ska välja redovisningsbyrå

5 tips före du väljer redovisningsbyrå att sköta bokföringen

1. Geografisk närhet är inte längre avgörande (eller ens viktigt)

Vi märker att kunder ofta söker efter en byrå i sin geografiska närhet. Som modern redovisningsbyrå vet vi att detta faktiskt inte alls nödvändigt. Med digitala lösningar kan våra kunder skicka in material digitalt, och även rådgivning och möten kan faktiskt hållas digitala. När jag skriver detta inlägg har vi kontor i Stockholm, men är på god väg att konkretisera planerna om ett kontor även i Göteborg. Dock har vi trots detta kunder från hela Sverige, och även boende utomlands. Att enbart söka redovisningsbyrå i sin omedelbara närhet är alltså att begränsa sig!

2. Moderna lösningar sparar mycket tid för dig som kund

Många kunder är inte medvetna om att branschen faktiskt är i utveckling och förväntar sig samma tråkiga lösningar hos sin redovisningskonsult idag som man gjorde 2004. Att år 2015 möta kunder som blir förvånade över att man med en app kan fota av sina kvitton känns ganska galet! Vi hör varje vecka kunder som hos andra byråer blivit ombedda att skriva ut digitala fakturor före de lämnas in (!). Detsamma gäller att man så klart inte ska behöva skriva ut transaktionslistor från sin bank eller deklarera själv, allt sånt sköter vi och det känns helt självklart som krav år 2015.

3. Välj en byrå med generös inställning

Vi på Bokoredo har riktigt låga priser på redovisning. Med det sagt så tycker vi det är riktigt viktigt att välja en redovisningskonsult som är ”bjussig”, oavsett vilket timpris man tar. För visst ska man inte behöva bli debiterad en halvtimma för att man ringer sin konsult och frågar några frågor i 10 minuter? Detta är tyvärr ganska vanligt. Vi tycker det är superviktigt att kännas som kundernas förlängda arm, och däri ligger att kunderna alltid ska kunna ringa för enkla frågor utan rädsla för att månadskostnaden drar iväg. Så att dubbelkolla hur den byrå du diskuterar med ser på löpande rådgivning är viktigt för att undvika otrevliga överraskningar längre fram.

4. Personlig relationen

Detta kan låta som en självklarhet, men din redovisningskonsult kommer vara ditt löpande bollplank. Förtroende är A och O, och att låta magkänslan spela in behöver inte vara helt fel. En god relation med din redovisningskonsult kommer underlätta samarbetet, och dessutom göra det mycket roligare!

5. Priset skiljer rejält!

Även detta låter såklart som en självklarhet, men priset för liknande tjänster kan skilja kraftigt! Ett arbete som någon konsult skulle ta X antal tusenlappar för varje månad kan hos en annan vara flera tusenlappar billigare. Och lägg därtill att vissa kanske dessutom fakturerar extra för rådgivning, så det gäller det att vara på tårna för att inte betala för mycket. Även tjänsterna man faktiskt får tenderar att skilja sig. Vem är det som deklarerar? Är det du eller din byrå? Tvingas du lämna in fysiska papper varje månad eller kan du skicka in digitalt? Detta blir vårt sista tips, att jämföra äpplen med äpplen och päron med päron för att få en tydlig bild av priset och om det är dyrt eller billigt!